۱۳۹۰ مهر ۱۳, چهارشنبه

اینبار کارگران پتروشیمی راه را نشان می دهند


از تاریخ سوم مهر ماه، کارگران پتروشیمی ماهشهر در اعتراض به قراردادهای موقت دست به اعتصاب و اعتراض زدند. آنها بلافاصله نمایندگانی از بین خود انتخاب نمودند و اقدام به تشکیل یک کمیته اعتصاب کردند که در دوره اخیر اقدام کم نظیری است. آنها در بیانیه کوتاه اما پرمحتوا و قدرتمند خود اعلام نمودند که تنها راه و چاره خود را در متشکل شدن و اتحادشان می بینند و کمیته اعتصاب و صندوق اعتصاب برای آنها اولین قدم می باشد. از این مهم تر ابتکار این کارگران برای جلب حمایت از این صندق  و کمک مالی می باشد که به صورت علنی و اشکار از هم طبقه ای های خود انتظار کمک و مساعدت را اعلام نمودند.
اقدام شجاعانه این کارگران در اعلام کمیته و صندوق اعتصاب در جای خود ستایش برانگیز است آنها درست دست بر روی نقطه ای گذاشتند که از نقطه ضعف های تمامی اعتصابات کوچک و بزرگ کارگران در این دوره بوده است. این مسلم است که ضعف مالی کارگران اعتصابی یکی از دلایلی است که آنها را به هر وعده وعیدی راضی می نماید و آنها را از ادامه اعتصاب و اعتراص باز می دارد.
سیاست رژیم هم در کنار زندانی نمودن فعالین و نمایندگان کارگری، بی توجهی به خواسته و مطالبات کارگران در درازمدت است زیرا می داند که کارگران از لحاظ مادی دارای بنیه ضعیفی هستند که بتوانند در مدت طولانی به اعتصاب خود ادامه دهند. از این نقطه نظر است که اقدام این کارگران در اعلام کمیته و صندوق اعتصاب شجاعانه و مبتکرانه است. کارگران پتروشیمی ماهشهر می روند تا برگ دیگری از مبارزات طبقه کارگر ایران را با افتخار ورق بزنند. این اعتصاب اگر به پیروزی هم نرسد دستاوردهای بسیار بزرگی را برای طبقه کارگر ایران به دنبال خواهد داشت. بعد از حرکت شجاعانه کارگران شرکت واحد و هفت تپه اینک نوبت کارگران پتروشیمی ماهشهر است که جنبش کارگری ایران را وارد دور جدیدی از مبارزات خود نمایند. صندوق اعتصاب اگر نه تمام جواب به معضلات پیش روی طبقه کارگر ایران، اما یکی از مهم ترین جوابها به ضرورت های این دوره اعتراضات و اعتصابات کارگری می باشد. برای رژیم، پیروزی این کارگران در اعتصابشان، ضربه بزرگی در شرایط کنونی ایران و منطقه می باشد. رژیم می داند که جنبش برای نان و آزادی در ایران مدتهاست شروع شده و با فراز و نشیب در جریان است و با تمامی جناحهای در قدرت و بیرون قدرت به نقش پررنگ طبقه کارگر ایران به عنوان رهبر این جنبش آگاه هستند، می دانند که حضور کارگران متشکل در میدان، به معنای تقویت هر چه بیشتر یک آلترناتیو سوسیالیستی قدرتمند در راس جنبش نان و آزادی می باشد، از اینرو در سرکوب کارگران اعتصابی با هر روش ممکن خواهد کوشید. رژیم می خواهد نشان دهد که کارگران در مقابل رژیم سرمایه داریِ تا دندان مسلح به زندان و شکنجه امکان پیروزی ندارند این کار را در همان مرحله اول با دستگیری نمایندگان کارگران خواست نشان بدهد. اما طبقه کارگر ایران به خوبی شاهد است که علی رغم فشارهای اقتصادی و سیاسی رژیم بر کارگران و فعالینش در دوره اخیر، این جنبش کماکان زنده است و به پیشروی خود ادامه می دهد و اهمیت اعتصاب کارگران پتروشیمی ماهشهر در موقعیت کنونی از همینجا ناشی می شود که بعد از یک دوره دیگر فشار و سرکوب و زندان فعالین و پیشروان کارگری، هر روز رهبران و پیشروان جدیدی از دل این جنبش زاده می شوند و جنبش کارگری به یاری همین رهبران باز هم به پیش می رود و کارگران با قدرت تمام باز هم به میدان می آیند.
 این کارگران پتروشیمی هستند که اینبار راه را به کلیت طبقه کارگرنشان می دهند. هر قدم پیروزی این کارگران در شرایط کنونی، یک قدم گرایش چپ و سوسیالیست را در پیشبرد آلترناتیو طبقاتی خود به پیش می برد. اینکه امروز کارگران پتروشیمی نیاز خود را تشکل و سازمانیابی و نیز کمیته اعتصاب اعلام می کنند نتیجه سالها مبارزه کارگران و  فعالین کارگری چپ و سوسیالیست در جنبش کارگری با گرایش راست این جنبش و با رژیم سرمایه داری ایران است.
باید با تمام توان از این چنین حرکات اعتراضی کارگران حمایت و حفاظت نمود هم در مقابل حملات رژیم و هم در مقابل هجمه گرایش راست موجود در جامعه ایران و جنبش کارگری. باید با تمام امکانات موجود بتوان به این صف قدرتمند یاری رساند.

پیروز باید اعتصاب کارگران پتروشیمی
پرتوان باد اتحاد طبقاتی کارگران ایران
پرتوان باد جنبش سوسیالیستی کارگران ایران
وبلاگ کارگران سوسیالیست کردستان
مهر ماه1390

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر